3 Minute
Lockheed Martin, una dintre cele mai importante companii de tehnologie aerospațială și de apărare la nivel mondial, transformă platforma F-35 pentru a se adapta noilor cerințe ale războiului aerian modern. Odată cu dezvoltarea accelerată a tehnologiilor de zbor autonom și a sistemelor cu pilot opțional, F-35 rămâne un avion de vârf în categoria aeronavelor de luptă de generație următoare.
În cadrul conferinței anuale Bernstein, directorul executiv al Lockheed Martin, Jim Taiclet, a declarat că un model F-35 cu pilot opțional ar putea fi lansat în viitorul apropiat. Acest proiect reprezintă o componentă esențială a inițiativei Lockheed Martin „5th Generation Plus”, prin care se urmărește modernizarea F-35 cu straturi de camuflaj mai eficiente, capabilități avansate de război electronic și sisteme de armament de ultimă generație, toate planificate pentru următorii doi-trei ani.
Tehnologiile avansate dezvoltate inițial pentru înlocuitorul F-22, precum sistemele sofisticate de stealth și război electronic, sunt integrate acum în F-35 pentru optimizarea costurilor, dar și pentru creșterea eficienței operaționale. Aceste modernizări vor contribui la sporirea eficienței misiunilor și la flexibilitatea operațională a forțelor aeriene din întreaga lume.
În timp ce Boeing a câștigat contracte pentru programul american Next Generation Air Dominance (NGAD) și proiectează F-47, Lockheed Martin se concentrează pe valorificarea întregului potențial al F-35. Conform lui Taiclet, obiectivul este ca F-35 să ofere 80% din capabilitățile NGAD la jumătate din costul per unitate, printr-un proces de upgrade treptat la nivelul întregii flote. Până în prezent, peste 1200 de avioane F-35 au fost livrate către Statele Unite și 12 națiuni aliate. Cu toate acestea, potrivit U.S. Government Accountability Office, programul F-35 încă întâmpină provocări în îndeplinirea tuturor obiectivelor de misiune, iar costurile de întreținere continuă să reprezinte o preocupare pentru strategii militari.
Autonomia în zbor și operarea fără pilot devin priorități majore pentru Forțele Aeriene ale SUA, iar programul Collaborative Combat Aircraft (CCA) deschide calea pentru aeronave fără pilot ce pot acționa independent sau împreună cu avioane pilotate. Aceste platforme „loyal wingman” operează ca senzori, transportatori de armament sau noduri de război electronic, preluând misiuni riscante la costuri mai scăzute decât aeronavele tradiționale. Directorul Lockheed Martin subliniază că F-35 evoluează dincolo de rolul său clasic, fiind proiectat ca element al unui sistem integrat care va funcționa în asociere cu avioane de generație a șasea și vehicule aeriene autonome. Această abordare integrată poate redefini viitorul operațiunilor aeriene combinate.
Demersurile Lockheed Martin pentru F-35 autonom se aliniază cu inițiative similare ale USAF și DARPA pentru un F-16 echipat cu inteligență artificială. Programele de tehnologie avansată de apărare testează și perfecționează AI pentru a asigura operarea sigură și eficientă a avioanelor de luptă fără pilot.
Prin menținerea majorității capacităților de ultimă generație la un cost eficient, F-35 se pregătește să aibă un impact semnificativ asupra pieței globale a avioanelor de luptă. Odată cu integrarea autonomiei și a funcțiilor opționale pentru pilot, Lockheed Martin consolidează poziția F-35 drept platformă esențială pentru forțele aeriene moderne, adaptată cerințelor viitorului război aerian.

Comentarii